Zdrowe zamienniki cukru

przez Eliza Wydrych Strzelecka
41 komentarzy

Cukier zajmuje czołowe miejsce wśród pozornie nieszkodliwych uzależnień. Jego szkodliwość jest jednak spora: cukier może spowodować wiele chorób, takich jak otyłość, cukrzyca, próchnica czy nawet choroby serca. Z drugiej jednak strony słodkości wpływają pozytywnie na nastrój, wydzielając hormony szczęścia… Całkowite wyeliminowanie słodyczy jest dla niektórych prawdziwą torturą i sprawą awykonalną (np. dla mnie). Jak złapać równowagę w tej kontrowersyjnej sprawie i upiec dwie pieczenie na jednym ogniu?

Warto wprowadzić do swojej diety zdrowe zamienniki cukru i raz na zawsze wyeliminować białą śmierć! O jakich zamiennikach mowa?

Ksylitol – naturalny, uzyskiwany najczęściej z brzozy, tzw. alkohol cukrowy. Jego smak nie różni się niczym od cukru białego, mimo to jest niemal o połowę mniej kaloryczny, a jego indeks glikemiczny jest aż 14 razy mniejszy! Ksylitol ma zalety cenne dla zdrowia i urody. Ciekawostką może być fakt, iż w przeciwieństwie do białego cukru opóźnia procesy starzenia oraz wzmacnia układ immunologiczny, co korzystnie wpływa także na samopoczucie. Poza tym znacznie zwiększa przyswajanie wapnia, co pomaga w profilaktyce osteoporozy. Nie należy jednak przekraczać dziennej dawki 3 łyżeczek ksylitolu. Jeśli przekroczysz tę dawkę, możesz się spodziewać nieprzyjemnych dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

XylitolStewia – zwana naturalnym słodzikiem. Według badaczy jest nawet do 300 razy (!) słodsza niż cukier biały i – co najlepsze – niemal zupełnie bezkaloryczna. Stewia bogata jest w witaminy, m.in. C, E, witaminy z grupy B, a także minerały, m.in. wapń, magnez, chrom. Ma właściwości moczopędne i bakteriobójcze. Smak stewii jest bardzo charakterystyczny, więc zanim zaopatrzysz się w porządną jej ilość, sprawdź, czy będzie Ci smakować! Stewia jest niezwykle słodka, ale ma metaliczny posmak.stevia dried leaves on tablespoonMiód – ma wiele wspaniałych właściwości. Ze względu na silne działanie bakteriobójcze często zwany jest naturalnym antybiotykiem. Jest bogaty w mikroelementy, m.in.: potas, magnez, żelazo, wapń, fosfor, a także ogromną ilość witamin. Jedynym minusem może być to, że miód jest znacznie bardziej kaloryczny niż zwykły cukier, dlatego osoby otyłe lub ze skłonnością do tycia powinny zachować umiar w jego spożywaniu. Pamiętajcie także, że zalanie miodu wrzątkiem powoduje zniszczenie jego drogocennych właściwości! To samo w przypadku podgrzewania miodu.Honey drip in jarSyrop klonowy – superpopularny w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, pobierany z pnia klonu. Zawiera kwas foliowy, niacynę, biotynę i całą listę minerałów. Jest mniej kaloryczny niż miód i ma od niego aż 15 razy większą zawartość wapnia! Do tego ma niesamowite walory smakowe. Pasuje idealnie do naleśników czy innych deserów.
Waffle with Pouring Maple SyrupSuszone owoce – świetna sprawa zamiast batonika z karmelem. Suszone owoce zawierają dużą porcję błonnika niezbędnego dla prawidłowej pracy układu pokarmowego. Oprócz tego bogate są w cenne witaminy i minerały. Możesz potraktować je jako przekąskę lub deser oraz dodawać do ciast czy innych wypieków. Trockenobst

W moim menu cukier biały to przeszłość, do której nigdy nie wrócę. Jego zamienniki – oprócz tego, że nie sieją spustoszenia w moim organizmie – są pyszne (choć nie wszystkie) i wartościowe.

Jakie inne zamienniki cukru białego spożywacie? Celowo nie uwzględniłam w powyższym zestawieniu syropu z agawy. Słyszeliście o tym, że wcale nie jest taki zdrowy?

A na koniec rzućcie okiem na cztery stylizacje do pracy! 🙂

41 komentarzy
0

ZOBACZ TAKŻE

41 komentarzy

Karola 19 września, 2015 - 9:16 pm

Może moje pytanie takie trochę TMI 🙂 ale jednak zapytam – czy zauważyłaś po ćwiczeniach zmianę kondycji biustu na lepsze czy to tylko mit ? Jeśli tak, po jakich ćwiczeniach najbardziej? Pozdrawiam !

Odpowiedz
Sophie 19 września, 2015 - 9:37 pm

Świetnym zamiennikiem cukru jest też erytrol/erytrytol.

Odpowiedz
Karol 21 września, 2015 - 11:08 am

Dokładnie, erytrol to bardzo dobre rozwiązanie. Praktycznie zero kalorii i cena lepsza od cukru brzozowego. U mnie w kuchni ma swoje stałe miejsce.

Odpowiedz
Tamara 22 września, 2015 - 3:17 pm

Również używam erytrol, jest mniej słodki niż cukier (ale ten który kupiłam ma małą domieszkę stewii, żeby podbić słodki smak 🙂 )

Odpowiedz
Anonim 22 września, 2015 - 6:30 pm

Popieram. Erytrol.

Odpowiedz
Ania 19 września, 2015 - 9:55 pm

A ja odwrotnie 🙂 nie wyobrażam sobie życia ze słodyczami. Oczywiście to nie jest tak,że nie jem ich w ogóle,ale ciastko,batonik czy czekoladka to u mnie rzadkość. Ja po prostu cholernie nie przepadam za słodyczami 🙂 odrzuca mnie na samą myśl. A z tych naturalnych uwielbiam herbate z miodem,piję codziennie ❤ ogólnie nie słodze,a jak już to cukrem brązowym 🙂

Odpowiedz
Gosia 22 września, 2015 - 2:47 pm

Szczerze zazdroszczę, dla mnie dzień bez czegoś słodkiego to dzień stracony 😛

Odpowiedz
Ola 19 września, 2015 - 9:57 pm

a jak radzisz sobie z cheatmealami bez cukru? da sie znalezc jakies fajne lakocie bezcukrowe na miescie?

Odpowiedz
Iceefka 19 września, 2015 - 10:03 pm

Od mojej dietetyczki slyszalam, ze syrop z agawy nalezy kupowac wylacznie w wersji bio, bo pozostale sa produkowane przez zasypanie agawy cukrem. Czy ten bio tez ma jakies negatywne wlasciwosci?

Odpowiedz
Anonim 23 września, 2015 - 7:32 pm

“Bio” jest tak samo szkodliwy, bo nawet jeśli nie jest zasypywany cukrem (o czym przyznaję szczerze wcześniej nie słyszałam), to dalej jest to fruktoza, a ta, spożywana w nadmiarze jest łączona z insulinoopornością, cukrzycą, zachorowaniem na NAFLD i dnę moczanową.

Odpowiedz
landberry_kinja 19 września, 2015 - 10:27 pm

Też pożegnałam się dawno z “białą śmiercią”. Używam jeszcze dużo cynamonu. Może nie jest dokładnym zamiennikiem, ale fajnie podbija słodki smak, np. owoców i dodatkowo sprzyja spalaniu tkanki tłuszczowej, polecam 🙂 i pozdrawiam, super wpis!

Odpowiedz
żaba 19 września, 2015 - 10:28 pm

Ja też od dawna nie używam cukru białego. Używam brązowy, trochę inaczej smakuje i dziwnie pachnie (trochę jak jakaś przyprawa typu maggi) ale tak się już przyzwyczaiłam, że biały mi nie smakuje. Stewia to od jakiegoś czasu zamiennik cukru dla mojej koleżanki.ona używa w tabletkach, ale widziałam kiedyś w sklepie że można kupić sobie krzaczek.myślisz, że można używać jej liści do słodzenia?

Odpowiedz
Martyna 21 września, 2015 - 12:01 am

Nie ma za dużej różnicy pomiędzy cukrem białym i brązowym 🙂 No może oprócz koloru!

Odpowiedz
Anonim 19 września, 2015 - 10:38 pm

I dojrzałe banany

Odpowiedz
Justyna 19 września, 2015 - 10:46 pm

Korzystając z okazji wpisu o takiej tematyce to muszę się pochwalić, że od tegorocznych świąt Wielkanocnych rzuciłam cukier!:), a…było co “rzucać” bo 4 łyżeczki na kubek herbaty to było duuże coś, a dziś dzięki wsparciu przyjaciółki nie słodzę ani jednej łyżeczki. Pisząc o wsparciu nie mam na myśli motywacji typu “dasz radę” raczej nie, chodzi bardziej o to, że wbiła mi go głowy,że nie mogę odstawić cukru z dnia na dzień bo wrócę do tego prędzej czy później bo będzie mi tego brakować. Miałam plan – co tydzień słodzić pół łyżeczki mniej…plan się nie powiódł 😀 bo spróbowałam o łyżeczkę obniżyć dawkę cukru początek nie był ciężki bo z 4 zeszłam od razu na 3 problem pojawił się z 3 na 2 nie mówiąc co się działo z 1 ale nie poddawałam się i nie oszukiwałam – było warto! udało mi się zrzucić kilka cm z ud co wcześniej było nie do pomyślenia z racji tego, że sporo schudłam wcześniej ćwicząc z Ewą Chodakowską a wiadomo, że trudniej się wyrzeźbić i schudnąć już szczupłej osobie więc męczyłam się wylewałam wiara potu a tu wystarczyło odstawić cukier:P pokochałam wodę, której kiedyś nie znosiłam wręcz miałam odruch wymiotny. Teraz jak dopadnę się do litrowej butelki wody to piję do momentu aż się nie skończy jestem z siebie niesamowicie dumna bo kiedy zaczynałam ćwiczyć wiedziałam, że z tym cukrem będzie mi najtrudniej mogłabym zrezygnować z chipsów ale nie ze słodkiej herbaty z cytryną aż po 2 latach przemogłam się i udało się:) co więcej nie ciągnie mnie do słodkiej herbaty wręcz odpycha mnie od niej dlatego nie mogę napisać co zamiast cukru bo nie lubię połowicznych rozwiązań:) jak mam smaka na coś słodkiego to zainspirowałam się dzięki Tobie tym jednym dniem w tygodniu kiedy można “grzeszyć” i wtedy wsuwam Knoppersika 🙂

Odpowiedz
Agata 20 września, 2015 - 10:20 am

Moja “przygoda” z cukrem zaczęła się w dzieciństwie, kiedy ukochany dziadek podawał niezwykle słodką herbatę, aż lepiącą się od cukru…… Od tamtej pory dosładzałam herbaty, kawy, nawet sok świeżo wyciśnięty z pomarańczy. Dwie, trzy łyżeczki cukru do każdego kubka. Makabra! Kiedyś próbowałam odzwyczaić się od cukru, udało mi się nawet zmniejszyć ilość łyżeczek do jednej, półtora, ale zawsze się przyzwyczajałam do tego smaku i kończyło się to tylko zwiększaniem ilości.

W jakim byłam szoku, kiedy obejrzawszy film dokumentalny “That Sugar Film” postanowiłam totalnie zrezygnować z cukru (ze słodyczy też) i po tygodniu przywitać nowy, płaski brzuszek i 67cm w talii zamiast 75cm. W TYDZIEŃ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bez katowania się na siłowni.

Tak mnie to zmotywowało, że teraz nie ma szans, bym wróciła do dosładzania herbat i kawy 🙂

Odpowiedz
CZAPKI.PL 19 września, 2015 - 11:05 pm

Dwa najgroźniejsze zagrożenia 21w. to tzw biała śmierć czyli sól i cukier (biały) bo ten brązowy jest o wiele zdrowszy… Pozdrawiam!

Odpowiedz
Anonim 20 września, 2015 - 9:58 am

To kwestia sporna, brązowy tuczy tak samo. Zawiera tylko trochę wiecej wapnia, magnezu i potasu. Zawartość sacharozy jest porównywalna.

Odpowiedz
Kasia 19 września, 2015 - 11:06 pm

Co z cukrem trzcinowym? Czy jest zdrowszym zamiennikiem białego cukru?

Odpowiedz
Camilla 20 września, 2015 - 10:12 am

Ma po prostu odrobinę więcej minerałów, które i tak bez problemu uzupełniasz jeśli jesz zdrowo. Taka różnica. Ogólnie jeść cukier trzcinowy dla minerałów to śmiech na sali bo mimo wszystko jest ich malutko.

Odpowiedz
ann 19 września, 2015 - 11:08 pm

Ja od kilku lat uzywam cukru palmowego. Szczerze polecam. A co do ksylitolu to pamietam, jak kiedys zjadlam cala paczke cukierkow wlasnie z tym zamiennikiem I skonczylo sie to calym dniem wiadomo gdzie 🙂 od tej port uwaznie czytam etykiety na produktach eko.

Odpowiedz
Camilla 20 września, 2015 - 10:10 am

Ja używam syropu daktylowego 🙂 albo tez robię masło daktylowe (ot rozgotować daktyle w małej ilości wody i zmiksować) jedno raczej do napojów, drugie do innych zastosowan (bo sie całkowicie nie rozpuszcza)

Odpowiedz
Aggg 20 września, 2015 - 11:35 am

Mam nadzieje, ze czytasz sklad suszonych owocow bo czesto przed suszeniem sa zasypywane ogrooomna iloscia cukru. 🙂

Odpowiedz
Alabasterfox 20 września, 2015 - 12:38 pm

Ostatnio minęło 8 lat, jak przestałam używać białego/brązowego cukru do dosładzania czegokolwiek i nie zamierzam z tego rezygnować. Są znacznie lepsze, smaczniejsze i zdrowsze sposoby, na dostarczenie sobie wartości energetycznej 🙂

Odpowiedz
jola_dk 20 września, 2015 - 2:23 pm

Przerzuciłam się na cukier trzcinowy i miód. Muszę spróbować także ksylitolu. 🙂

Odpowiedz
marlena 20 września, 2015 - 5:12 pm

Ciekawy wpis,ale co dodawac do ciasta gdy mam ochote cos upiec,na co zamienic?

Odpowiedz
limmi 21 września, 2015 - 11:08 am

Ja często mieszam różne słodzidła w ciastach, zawsze próbuję masę przed upieczeniem i jest ok 🙂

Odpowiedz
Olga Pietraszewska 21 września, 2015 - 12:05 pm

To prawda, że syrop z agawy nie jest taki super, jak mówią. Co do ksylitolu – najlepszy jest ten oryginalny, z Finlandii. Na rynku jest wiele podróbek, dlatego ważne, żeby kupując ksylitol zwracać uwagę na jego pochodzenie. Suszone owoce – jak najbardziej! Ale…warto wybierać te ekologiczne, czyli nie poddawane konserwacji np. dwutlenkiem siarki. Trochę się powymądrzałam chyba 🙂
Wpis świetny, jak zawsze 🙂
Pozdrawiam 🙂

Odpowiedz
Domi 21 września, 2015 - 12:52 pm

Ostatnio bardzo często robię słodycze z daktylów – są bardzo słodkie i zdrowe:)
Jeśli chodzi o miód – w okresie jesienno-zimowym piję codziennie łyżeczkę miodu zalaną ciepłą wodą (i tak codziennie rano). I prawie nie choruję, a moja odporność jeszcze kilka lat temu była tak słaba, że potrafiłam złapać coś co kilka dni. W zeszłą zimę zachorowałam raz!
Miód lipowy podnosi odporność i wymiata wszelkie wirusy z organizmu.

Ksylitol można znaleźć w kosmetykach Sylveco – biolaven krem na dzień lub płyn do płukania jamy ustnej (w zeszłym tygodniu go kupiłam, ale już wiem, że jest świetny!).

Odpowiedz
Anonim 22 września, 2015 - 1:57 pm

Wzmocnisz odpornosc jezeli do szklaneczki wody z miodem dodasz sok wycisniety z polowki cytryny,polecam.

Odpowiedz
Anonim 21 września, 2015 - 7:12 pm

Syrop daktylowy jest OK

Odpowiedz
Dotee 22 września, 2015 - 9:51 am

Ja uwielbiam miód! Nie używam już od dłuższego czasu białego cukru, ale zawsze mam w kuchni wielki słój miodu. Nie mam na szczęście tendencji do tycia;)

Z suszonymi pokrojonymi daktylami gotuję czasem kaszę jaglaną, w trakcie gotowania zupełnie się rozpadają i znikają, a kasza jest super daktylowa i słodka:) Albo robię z nich smarowidło zalewając wrzątkiem i po chwili odcedzając i miksując z kakao albo przyprawą do piernika. Jest super 😀

Odpowiedz
chiyome 22 września, 2015 - 1:44 pm

Jak dla mnie smak ksylitolu i cukru białego sie różni. ksylitol ma jakby… lekko miętowy posmak?

Odpowiedz
Anonim 22 września, 2015 - 2:19 pm

Ksylitol może być odpowiedzialny za rozwój nowotworów w organiżmie, po więcej info na ten temat zapraszam tutaj overboardcuisine.blogspot.com/2015/03/cukier-i-magiczna-cyfra-60.html Jeżeli chodzi o zdrowe zamienniki cukru dziwi mnie że nie wspomniałaś o melasie cukrowej która jako jedyna posiada elementarne ilości składników mineralnych. Pozdrawiam

Odpowiedz
Anonim 22 września, 2015 - 2:27 pm

o co chodzi z tym syropem z agawy…? własnie zakupiłam w Rossmanie drugą butelkę…myślałam że jest ok, że zdrowszy niż ksylitol…stewia ma dziwny posmak, a czym słodzić wypieki w takim razie skoro ksylitol max 3 łyzeczki ???

Odpowiedz
Emilia - dietetyk 23 września, 2015 - 7:36 pm

Ksylitol bez wątpienia jest zdrowszy od syropu z agawy. Chyba nie zjesz od razu całego wypieku sam/sama, a tu chodzi o ilość spożywaną jednorazowo. A poza tym ilość spożytego ksylitolu a wystąpienie efektu laksygennego, to kwestia indywidualna 🙂

Odpowiedz
Wiola 22 września, 2015 - 2:31 pm

A fruktoza ??

Odpowiedz
Magda 22 września, 2015 - 7:52 pm

Stylizacje b ladne ale nr 3 i 4 chyba za odwazne do pracy, nie? Artykul super, gdzie mozna dostac stewie i ksylitol?

Odpowiedz
Pauli 23 września, 2015 - 12:02 pm

a co z cukrem kokosowym ??

Odpowiedz
Anonim 3 października, 2015 - 10:14 pm

bardzo ciekawe.

Odpowiedz
Marta 6 marca, 2016 - 4:14 pm

Od niedawna używam erytrytolu, to jedno z moich ulubionych odkryć! 🙂 zaoszczędziłam dużo kalorii, jest doskonałym towarzyszem odchudzania. Cena to ok 48zł/kg, kupuję francuski z kukurydzy – Słodki Eryk.

Odpowiedz

Dodaj komentarz