Co to są hashtagi i jaka jest ich funkcja

przez Eliza Wydrych

Chociaż o hashtagach napisano już wiele artykułów, poradników i książek, znaczna większość użytkowników Instagramu wciąż niepoprawnie ich używa. Ogrom nie zdaje sobie sprawy jak potężnym narzędziem są hashtagi i jak ogromny mają potencjał.  

Czym są hashtagi

Hashtagi to słowa kluczowe poprzedzone znakiem # na przykład #instatips. Służą do kategoryzowania treści w obrębie Instagramu. Po co? Wyobraź sobie miliony zdjęć jakie dodawane są każdego tygodnia na Instagram. Hashtagi pomagają te wszystkie zdjęcia posortować, przydzielić do kategorii i podkategorii. To ułatwia wyszukiwanie treści jakimi użytkownicy są zainteresowani. 

Każdy instagramer, któremu zależy na rozwoju profilu i dotarciu do nowych osób powinien zadbać o to, by publikowane zdjęcia były zawsze jak najlepiej skategoryzowane. 

Kiedyś mówiło się, że hashtagi mogą zwiększyć liczbę wyświetleń o 12-30%. Dziś, dzięki analizie statystyk wiemy, że hashtagi mogą odpowiadać nawet za 100% wyświetleń pod zdjęciem. To świetna informacja dla początkujących! Nie musisz mieć dużej liczby followersów, jeśli dobrze wykorzystasz hashtagi, dotrzesz swoimi treściami to tysięcy, a nawet kilkudziesięciu czy kilkuset tysięcy osób!

Nie ma znaczenia czy Twój profil jest duży czy mały

Istnieje przekonanie, że tylko ogromnym profilom opłaca się używanie hashtagów, że w przypadku małych profili, nie ma to sensu. BŁĄD. Nie ma znaczenia, czy Twój profil ma kilka followersów, kilkaset, kilka tysięcy czy kilkaset tysięcy.  Wystarczy po prostu używać hashtagów dostosowanych do wielkości profilu i procentu zaangażowania Twoich odbiorców. Dla małych, dopiero raczkujących profili, polecałabym używanie hashtagów do 10 000 postów (w praktyce ta liczba oznacza liczbę użyć hashtagu, jeśli przy hashtagu mamy liczbę 5000, oznacza to, że ten hashtag widnieje pod 5000 zdjęciami na instagramie). Jeśli followuje Cię 50 000 osób i masz zaangażowaną społeczność, możesz pozwolić sobie na większe hashtagi (np. takie, które mają 100 000 użyć). Jeśli nie chce Ci się szukać hashtagów ręcznie, szkoda Ci na to cennego czasu i potrzebujesz gotowych, posortowanych zestawów – rzuć okiem na moje katalogi hashtagów tematycznych w wieeelu różnych kategoriach.

Używasz hashtagów i „nie działają”? Sprawdź co robisz źle

Korzyści z używania hashtagów

PRzede wszystkim rozwój profilu, docieranie do nowych odbiorców, którzy są zainteresowani treściami jakie publikujemy. Masz firmę? Hashtagi pomogą Ci dotrzeć do klientów, którzy szukają on-line Twojego produktu. Dobrze dobrane hashtagi mogą zapewnić dużą liczbę wyświetleń (Przeczytaj jaka liczba wyświetleń z hashtagów powinna Cię usatysfakcjonować) a co za tym idzie podkręcić statystyki. Duża liczba wyświetleń z hashtagów przekłada się też na nowych followersów i na większą liczbę interakcji pod zdjęciem (lajki, komentarze, udostępnienia, zapisania). Same plusy! 

Podsumowując

Jeśli nie interesuje Cię rozwój profilu na insta, jeśli nie chcesz by Twoje treści docierały do nowych osób, jeśli nie interesuję Cię feedback i interakcje to daj spokój z hashtagami. Nie są Ci do niczego potrzebne

Jeśli jednak Instagram jest ważną częścią Twojej działalności, jeśli opierasz na tym swój wizerunek, sprzedajesz swoje produkty to koniecznie poświęć trochę czasu by jeszcze lepiej zrozumieć instagramowy algorytm i nauczyć się skutecznie dobierać hashtagi!

Może Ci w tym pomóc moja elektroniczna książka, kompendium wiedzy o hashtagach

ZOBACZ TAKŻE

3 komentarze

Łukasz 7 września, 2020 - 8:29 am

Cześć!
Dziękuję Ci za ten tekst! Podczas czytania pojawiło mi się kilka pytań. Czy jest różnica w efektywności stosowania hashtagów jeśli umieszczam ja w opisie posta vs w komentarzu pod postem? Czy warto stosować hashtagi w story? Jaka jest optymalną ich liczba? 😉
Pozdrawiam!

Ania 7 września, 2020 - 10:49 am

Hej! Czy planujesz w przyszłości wstawiać jeszcze posty dotyczące mody/urody?

Aleksandra 1 października, 2020 - 8:01 pm

Zawsze mi się wydawało, że jak mam mały profil to nie ma sensu używać, a nawet jak już miałam zamiar to często się nie chciało bo fotkę wrzucało się szybko i nie trzeba było pisać.

Comments are closed.